mandag den 21. september 2009

Sæt pædagogfagligheden i centrum

Af Søren Gundelach

Det obligatoriske frokostmåltid er langt fra det første politiske initiativ, institutionslederne skal føre ud i livet, uden de har bedt om det. Hvis det skal lykkes, er det selvfølgelig nødvendigt, at institutionens leder selv tror på projektet. Det gælder om at blive begejstret. Hvis man ikke selv er begejstret, kan man heller ikke begejstre andre.

Mange steder tager den nye frokostordning ekstra tid. Her er det ikke kun lederens opgave at begejstre. Hun skal også være realistisk og være med til at pege på, hvilke aktiviteter i hverdagen, der kan fjernes, når der nu skal bruges tid på det obligatoriske frokostmåltid.

Når det så er sagt, så rummer den nye frokostordning en masse pædagogiske muligheder.
For det første er lækker, sund mad en vigtig del af et godt psykisk, fysisk og æstetisk børnemiljø.
For det andet er det oplagt, at frokostmåltidet er en del af de seks læreplanstemaer og dagtilbudslovens formål om at sikre børnenes trivsel, sundhed udvikling, læring.
For det tredje hænger det obligatoriske frokostmåltid sammen med arbejdet i forældrebestyrelsen og det daglige samarbejdet med forældrene. Nu kan man – på godt og ondt - ikke mere samarbejde med forældre om den hjemmesmurte frokostmadpakke.
For det fjerde er der rige muligheder for pædagogiske diskussioner. Personalets egne personlige normer bliver sat i spil – både i forhold til hvad man spiser, og hvordan man spiser. Det vil sige pædagogfagligheden bliver sat i centrum.

Det er selvfølgelig umuligt at beslutte sig for at være begejstret. Hvis man ikke kan finde de positive elementer i det obligatoriske frokostmåltid, så må man gå til sin nærmeste leder og bede om hjælp til det, der er svært. Man skal selvfølgelig ikke bare sige ja til det hele, og det er også lederen opgave melde klart ud opad i systemet, når noget ikke fungerer.

Som leder er det ikke kun et spørgsmål om at ”sælge” varen. Det er et spørgsmål om at skabe pædagogiske koblinger fra hverdagen til den nye madordning. Det gælder om at være med til at afbalancere personalets ressourcer og være med til at skabe en meningsfuld frokostordning.

Når personalet og lederen sammen har fundet den model for frokosten, der passer bedst til de konkrete forhold i netop dén institution, så er institutionen klar til at lægge sit forslag til løsning frem for forældrene og for bestyrelsen.

Søren Gundelach er konsulent, cand.pæd

Ingen kommentarer:

Send en kommentar